ادویه هایی برای زندگی سالم تر | رژیم غذایی

شکلای جور واجور ادویه و افزودنیای گیاهی از اول تاریخ در سفره ایرونی جای ثابتی داشتن و طعم دل چسب غذاهای ایرونی تا حد زیادی وابسته به اوناس؛ اما نکته ای که شاید خیلی از ما از اون آگاه نباشیم، اثر نوع و اندازه ادویه مصرفی بر شرایط کلی سلامتی ماست. در واقع این افزودنیا و ادویه های گیاهی، در کنار طعم دادن به غذا می تونن اثر مستقیمی بر سلامت ما دارا باشن. به خاطر همین هم عزممونو جزم کردیم تا در این مطلب از دکتر سلام، فهرستی از ادویه های جانشین رو واسه شما تدارک ببینیم که در کنار داشتن طعم مشابه می تونن به افزایش سلامتی یا پیشگیری از بعضی بیماریا کمک کنن.

واسه کاهش وزن: فلفل قرمز به جای فلفل مشکی

– فلفل مشکی در دستور طبخ خیلی از غذاها هست و به عنوان یه طعم دهنده ملایم استفاده می شه؛ اما اگه به دنبال کاهش وزن هستین، بهتره فلفل مشکی رو با قرمز جانشین کنین. فلفل قرمز با اون رنگ قرمز آتشین و طعم تند خود باعث تحریک بدن و مثل سازی شرایط مشابه استرس می شه. در نتیجه اشتهای شما کاهش یافته و اندازه کالری مصرفی شمام پایین میاد. هم اینکه فلفل قرمز باعث افزایش سوخت و سازاز بدن شما شده و با مصرف اون بدن شما با سرعت بیشتری به مصرف انرژی می پردازه که می تونه در درازمدت باعث کاهش وزن شما شه. واسه رسیدن به نتیجه لازم باید حدود نیم قاشق چایخوری از این فلفل رو به غذای دلخواه خود اضافه کنین. البته یادتون باشه که تند کردن بیش از حد غذا هم می تونه واسه سیستم گوارشی و سلامت کلی بدن شما مضر باشه، پس زیاده روی نکنین.

واسه بهبود حافظه: رزماری به جای آویشن

– آویشن یکی از ادویه های بسیار محبوب و البته پرخاصیته که در خیلی از خوراکیا از غذاهای سنتی گرفته تا فست فودها استفاده می شه. جانشین مناسبی که می تونین به جای آویشن به کار ببرین، رزماریه. رزماری باعث بهتر شدن جریان خون در ناحیه مغز شده و یافته های تحقیقات نشون میده که می تونه در بهبود حافظه مؤثر باشه. هم اینکه این ادویه می تونه باعث افزایش طول عمر شمام بشه.

واسه آنتی اکسیدان های بیشتر: فلفل شیرین به جای دارچین یا جوز هندی

– این ادویه که از میوه درخت فلفل شیرین جامائیکایی به دست میاد، نسبت به بقیه ادویه های مورداستفاده از غذاهای شیرین طعم تندتری داره؛ اما فلفل شیرین شامل چهار برابر آنتی اکسیدان بیشتر نسبت به جوزهندیه و در این مورد حتی از دارچین هم غنی تره. اگه هم بیشتر به دنبال طعم هستین تا شیرینی، باید بدونین که فلفل شیرین شامل روغنی به نام یوژنوله که در برگ ریحان هم پیدا میشه؛ پس می تونین از فلفل شیرین در خوراکیایی که ریحان در دستور طبخ اونا هست، خیلی راحت استفاده کنین و نگران تغییر طعم غذا هم نباشین.

واسه بهبود دردهای مفصلی: ریحان به جای پونه

– حالا که حرف از خصوصیات ریحان شد، بد نیس که بدونین برگای تازه ریحان شامل روغنای طبیعی هستن که خواص ضدالتهابی دارن و واسه کسائی که دچار دردهای مفصلی و آرتروز هستن، ایده آل حساب می شه. در واقع التهاب دلیل اصلی بیشتر درد بیماران گرفتار به آرتروزه و به خاطر همین به کار گیری این گیاه دارویی می تونه به کاهش درد این دسته از بیماران کمک قابل توجهی بکنه. در کنار همه اینا، استفاده بیشتر از ریحان می تونه به سلامتی استخواناتون هم کمک کنه؛ چون که نسبت به پونه دارای مواد معدنی بیشتری واسه استخوانای شماس. یه قاشق چایخوری پودر ریحان خشک شده نسبت به همین مقدار پونه شامل دوبرابر ویتامین K، دو برابر منیزیم و حدود ۱۰% کلسیم بیشتره. پس از ریحان غافل نشید.

واسه بهتر شدن روحیه: زردچوبه به جای زنجبیل

– هر چند چای زنجبیل خوش طعم و عطره و احساس آروم بخشی خوبی داره، اما واسه اینکه بتونین به مدت طولانی تری حال و هوای خود رو بهتر کنین، بهتره سراغ یه نوشیدنی گرم با کمی زردچوبه برید. خواص ضدافسردگی زردچوبه مدت هاست که شناخته شده و می تونه به بهتر شدن مود شما و حفظ اون در طول روز کمک قابل توجهی بکنه. پیش از این تصور می شد که افسردگی فقط به وجود اومده به وسیله کمبود یه ماده لازم واسه رابطه اعصاب با نام سروتونینه، اما امروزه میدونیم که داستان خیلی سخت تر از این هاست. در پزشکی امروز، افسردگی رو به وجود اومده به وسیله عواملی مثل التهابای داخلی، صدمات به وجود اومده به وسیله رادیکالای آزاد و تغییرات هورمونای استرس می دونن. یکی از مواد موجود در زردچوبه به نام کورکومین، می تونه همه این عوامل رو به محدوده عادی بازگرداند.

واسه متوازن کردن قند خون: دارچین به جای میخک

– میخک و عصاره اون یکی از شکلای جور واجور گیاهان دارویی با خواص ضدالتهابی قوی هستن، اما اگه می خواین قند خونتون رو هم متوازن کنین، به جای اون از دارچین استفاده کنین. ترکیبات موجود در دارچین باعث جذب بهتر گلوکز به وسیله سلولای بدن شده و هم اینکه روند عبور غذا از معده رو به تأخیر میندازن. به خاطر همین هم قند خون رو پس از خوردن غذا پایین می آورد و باعث افزایش انرژی کلی، دقیق شدن و فوکوس کردن وقدرت ذهنی شما می شه. به کار گیری این ادویه فقط به اندازه یه گرم در روز می تونه تموم خواص به درد بخور اونو در اختیار شما بذاره و می تونین اونو در غذا یا با نوشیدنیای گرم مثل دمنوشا و چای استفاده کنین.

دز این باره بیشتر بخونین: دارچین رو بیشتر دوست داشته باشین!

واسه مقابله با پیری: جعفری به جای ترخون

– هر دوی این سبزیا افزودنیای مناسبی واسه سسای مورد استفاده در کنار مرغ یا ماهی هستن؛ اما اگه دوست دارین روند پیر شدن بدن تون رو به تعویق بندازین، بهتره ترخون رو با جعفری جانشین کنین. این سبزی خوش طعم و خوش عطر در گروه به خصوصی از غذاها قرار میگیره که تولید پروتئینای خاصی به نام سیرتوئینا رو در بدن تسریع می کنه. این پروتئینا به سلولای بدن کمک می کنن عمر طولانی تری دارا باشن و در نتیجه روند پیرشدن بدن رو به تأخیر میندازن.

واسه متوازن کردن هورمونای بدن: نعناع تند به جای نعناع معمولی

– نوشیدن دو فنجون چای نعناع تند در روز به مدت یه ماه می تونه باعث کاهش سطح تستوسترون در بدن و رشد موهای زائد در مناطق ناخواسته مثل صورت شه؛ اما این تنها مزیت این جایگزینی نیس؛ نعناع تند نسبت به نعناع معمولی شامل مقادیر بیشتری از ماده ای به نام رزمارینیک اسیده و تحقیقات نشون داده که این ماده دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد ویروس و ضدحساسیته و به خاص در فصل بهار می تونه به بالابردن آستانه تحمل شما در برابر آلرژیای فصلی کمک کنه.

.

منبع : hidoctor.ir

جمع آوری به وسیله بخش رژیمای لاغری ، رژیمای چاقی سایت

پاسخی بگذارید

بستن منو