ادویه های موثر جهت سوخت و ساز بدن | طب ایرانی

ادویه های موثر جهت سوخت و ساز بدن

بعضی اودیه ها اثرات مفیدی بر لاغری و چربی سوزی ما میذارن پیشنهاد می کنیم از اونا در وعده های غذایی تون استفاده کنین از جمله اونا می تونیم به  جینسینگ،فلفل هندی، دارچین،فلفل مشکی،قاصدک،خردل و زردچوبه،هل و زیره می تونیم اشاره کنیم اگه تمایل به افزایش سوخت و از بدنتون با به کار گیری ادویه دارین بهتره از اونا در وعده های غذایی تون استفاده کنین اثرات مطلوبی دریافت کنین.

متخصص تغذیه، دکتر مرلین گلنویل میگه که چیجوری اودیه ها می تونن به رژیمای غذایی کمک کنن. اگه تلاش دارین که قبل از فرا رسیدن فصل شنا وزن کم کنین، شاید لازم باشه سالاد رو کنار بذارین و به غذاهای آسیایی روی بیارین. کارشناسان می گن که ادویه های مورد استفاده در غذاهای هندی و آسیایی می تونن به افزایش سرعت سوخت و ساز و سرکوب اشتها کمک کنن و حتی مانع ظهور دوباره سلولای چربی بعد از کاهش وزن شن.

اونا ادعا می کنن که خوردن یه قاشق چایخوری زیره در هر روز می تواند۱کیلو وزن شما رو کم کنه و معلوم شده عادت به مصرف یه وعده غذایی تند با فلفل و چیلی، به اندازه یه پیاده روی ۲۰ دقیقه ای کالری می سوزونه. ریشه جینسنگ سیبری به سوخت وساز بدن سرعت میده و فلفل هندی که سطوح چربی رو کم می کنه، گیاه قاصدک کنترل کننده اشتهاست و زردچوبه چربی زداه.

۱- جینسینگ

یه جزء اصلی در غذاهای چینی و کره ایه. می تونین ریشه جینسنگ رو از سوپرمارکتای خاص مانند خواربارفروشیای آسیایی جفت و جور کنین. هم اینکه به شکل کپسول در فروشگاه های مواد غذایی سالم هم هست. دکتر گلنویل به MailOnline گفت: معلوم شده که پاناکس جینسینگ واسه کاهش وزن در موشا خوبه چون می تونه سطوح انرژی رو زیاد کرده و متابولیسم رو تندتر کنه.

شکلای جور واجور مختلفی از جینسینگ هست و یه جور که من مخصوصا واسه زنان پیشنهاد می کنم، جینسینگ سیبریه که جزء دسته آداپتوژنه. یه آداپتوژن، چیزیه که با در نظر گرفتن نیازای بدنتون عمل می کنه. جینسینگ در مواقع لازم، انرژی تامین می کنه و وقتی که تحت فشار هستین، به مقابله با استرس و خستگی کمک می کنه. شرایط استرس زا باعث می شن که ما در مصرف غذاهای ناسالم زیاده روی کنیم که باعث زیاد شدن وزن می شه. به دلیل اثرات هورمون استرس (کورتیزول)، اگه غذاهایی که تحریک میشین رو بخورین، باعث زیاد شدن وزن، دور میان تنه تون می شن.

پاناکس جینسنگ، قوی تر از جینسنگ سیبریه و بیشتر واسه مردان مناسب تره چون اثر بسیار قوی تری در افزایش انرژی داره. این گیاه واسه بعضی خانوما اونقدر قویه که باعث تپش قلب می شه و فقط باید واسه چند هفته استفاده شه.

با ریشه جینسینگ، یه سوپ مرغ مقوی درست کنین.

۲- فلفل هندی

کپسایسین، ماده موجود در فلفل هاست که به اونا تندی و گرما میده و هم اینکه به مقابله با زیاد شدن وزن و چاقی کمک می کنه چون مصرف کالری و سطوح چربی خون رو کم می کنه. دکتر گلنویل توضیح میده: ممکنه تندی کپسایسین به فرایندی به نام گرمازایی کمک کنه که در اون بدن شما می تونه چربی رو به گرما تبدیل کنه. این بدون معناست که شما چربی بیشتری می سوزونین که کاهش وزنتون رو بیشتر می کنه. وارد کردن این مواد گرمازا در رژیم غذایی شما، ممکنه متابولیسم تون رو تا ۵ درصد زیاد کنه و چربی سوزی تون رو تا ۱۶ درصد بیشتر کنه.

نصف قاشق چایخوری پاپریکا در سس مایونزتان بریزین.

۳- دارچین

این ادویه فوق العاده که در غذاهای آسیایی متداوله و بیشتر در پای سیب بکار میره، یه تند کننده متابولیسم دیگه س. اون توضیح میده: تحقیقات نشون میده که دارچین به کاهش سطوح قند خون و بهبود مقاومت به انسولین در افراد گرفتار به دیابت نوع دو هم کمک می کنه.

هر روز با پاشیدن یه قاشق چایخوری دارچین روی فرنی یا در چای گیاهی، دارچین رو وارد رژیم غذایی تون کنین. با این حال اون به آدمایی که از داروی رقیق کننده خون استفاده می کنن، اخطار میده. اون میگه: اگه دچار مشکل خونریزی هستین یا از داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین یا وارفارین استفاده می کنین، مصرف مقادیر زیاد دارچین، ایده خوبی نیس. چون دارچین شامل ماده ای بنام کومارینه که می تونه اثر رقیق کنندگی خون داشته باشه.

یه چهارم قاشق چایخوری دارچین رو در شیرینی مغزدار بریزین.

۴- فلفل مشکی

غلافای کوچیک که ما واسه مزه دار کردن وعده های غذایی مون، آسیاب می کنیم، ماده ای به نام پیپرین دارن. پیپرین، اثراتی مشابه کپسایسین در چیلی داره و ماده ایه که تندی فلفل مشکی رو به اون میده. این تندی به جلوگیری از تشکیل سلولای چربی جدید کمک می کنه، مخصوصا اگه عادت کنین که یه وعده غذای تند شامل فلفل و چیلی بخورین. اون توضیح میده: مشخص شده وقتی که فلفل مشکی با بقیه اودیه ها مانند کپسایسین ترکیب می شه، به اندازه یه پیاده روی ۲۰ دقیقه ای، کالری می سوزونه.

غذاتون رو به جای نمک، با فلفل طعم دار کنین.

۵- قاصدک

شما می تونین واسه درست کردن سالاد، خودتون قاصدک بچینید اما بهتره اگه می خواید شکوفه های زرد اونو وارد رژیم تون کنین، به بازار کشاورزان یا وبسایتای مخصوص سر بزنین. قاصدک واسه خیلی از مردم، یه علف هرز تحریک کننده س اما بطور سنتی از ریشه ها و برگای این گیاه به عنوان دارو واسه نفخ و مشکلات گوارشی استفاده می شده. دکتر گلنویل توضیح میده: قاصدک شامل فیبره، پس می تونه به شما کمک کنه که به مدت طولانی تری احساس سیری کنین و در نتیجه، به کنترل اشتهای شما کمک می کنه. این علف هرز گوشه گیر، نه فقط به کاهش وزن کمک می کنه، بلکه دارای خواص به درد بخور دیگری هم هست.

اون میگه: برگای این گیاه، پر از ویتامینا از جمله A، C، D و B هستن. هم اینکه شامل سطوح بالایی از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، روی، پتاسیم، منگنز، مس، کولین، کلسیم، بورون و سیلیکونه. از اونجا که برگهای قاصدک بسیار مغذیه، می تونه گیاه خوبی واسه خانمایی باشه که در حال نزدیک شدن به دوره یائسگی هستن یا کسائی که رژیم غذایی نامناسبی دارن. اما از ریشه قاصدک استفاده نکنین، چون شما رو وارد به خوردن می کنه. اون میگه: این ریشه     می تونه یه محرک اشتها باشه.

برگای قاصدک رو به سالاد اضافه کنین یا روزی یه بار، چای قاصدک بخورین.

۶- خردل

دوباره کپسایسین فوق العاده با خواص چربی سوزی و افزایش دهنده سوخت و سازش از راه می رسه. اون توضیح میده: خردل، جزء خونواده سبزیجات چلیپاییه که احتمال میره خواص سلامتی بسیاری دارن. بقیه سبزیجات چلیپایی عبارتند از کلم، گل کلم، بروکلی و جوانه های کلم بروکسل. اگه خردل آماده می خرید، مطمئن شید که شامل شکر نیس چون می تونه تاثیر برعکس بر وزن شما بزاره.

سس کچاپ پر از شکر رو کنار بذارین و خردل رو به عنوان چاشنی انتخاب کنین. یه قاشق مرباخوری در روز واسه شما کافیه.

۷- زردچوبه

زردچوبه، ادویه زرد رنگیه که از ریشه این گیاه بدست میاد و به غذاهای آسیایی، رنگ زرد پر رنگ میده. اون میگه: ماده فعال اون، کورکومینه و با اینکه تحقیقات نشون نداده که کورکومین واقعا بتونه به کاهش وزن کمک کنه، اما احتمال میره که مانع رشد دوباره چربی بعد از کاهش وزن شخص می شه. این می تونه به درد بخور باشه چون خیلی از افراد بعد از پایان رژیم غذایی شون، وزنی که از دست داده بودن رو دوباره بدست میارن.

نصف قاشق چایخوری زردچوبه رو به آب اضافه کنین تا یه نوشیدنی پاک کننده داشته باشین یا اونو به غذاهایتان اضافه کنین.

۸- زنجبیل

زنجبیل هم ممکنه همون اثرات گرمازایی کپسایسین رو داشته باشه چون در بدن، اثرات گرم کنندگی داره که همه اینا منتهی به فعالیت چربی سوزی بیشتر می شه. واسه درست کردن چای زنجبیل، چند برش از ریشه زنجبیل رو در آب جوش بجوشونین. این چای به هضم کمک می کنه. ریختن زنجبیل در غذا هم همون اثر رو داره.

هنگام بخارپز کردن سبزیجات یا ماهی، چند برش زنجبیل اضافه کنین.

۹- زیره

یه جزء دیگه در غذاهای آسیاییه. به گفته دکتر گلنویل، افراد رژیم گیرنده ای که دانه های زیره رو به برنامه غذا خوردن سالمشان اضافه می کنن، نسبت به کسائی که این کار رو انجام نمی دن، وزن بیشتری از دست میدن. اون میگه: تحقیقات نشون داده که اضافه کردن فقط یه قاشق چایخوری زیره به ماست در روز، به مدت سه ماه، به شما کمک می کنه که نسبت به بقیه افراد، ۱کیلو بیشتر وزن کم کنین و آدمایی که هر روز زیره مصرف می کنن، ۳ برابر گروهی که فقط ماست بدون زیره می خورن، چربی از دست میدن.

هر روز، یه قاشق چایخوری زیره رو به ماست تون اضافه کنین یا در سس بلونیز بریزین.

۱۰- هل

این غلافای سبز کوچیک و بسیار معطر، به خاطر خواص گوارشی شون معروفند، اما هل می تونه به سوزوندن چربی هم کمک کنه. اون میگه: احتمال میره که هل با بهبود سوخت و ساز بدن به افزایش چربی سوزی کمک می کنه. هم اینکه با کاهش نفخ و ناراحتی کلی گوارشی ، واسه هضم هم خوبه.

مجله تناسب اندام

منبع :

پاسخی بگذارید

بستن منو