ادویه و سبزی های معطر | ادویجات

 

ادویه و سبزیای معطر

اضافه کردن ادویه جات و  سبزیای معطر به رژیم غذایی می تونه واسه سلامت شما به درد بخور باشه. به گزارش هلث دی نیوز دکتر سوزانا زیک، متخصص طب طبیعی و پژوهشگر نظام بهداشتی دانشگاه میشیگان در این باره میگه: "اضافه کردن این گیاهان معطر به غذاها می تونه به حفظ وزن طبیعی کمک می کنه. هم اینکه اونا می تونن به پیشگیری از بعضی سرطانا کمک کنن، و حتی فشارخون رو کم کنه، به کنترل قند خون کمک کنه و  سلامت قلب و عروق رو بهتر کنه." با جایگزینی چاشنیای عادی که شامل قند،نمک، و چربی هستن با این گیاهان معطر میشه هم به حفظ سلامتی کمک کرد و همه به غذا رایحه بخشید.

دکتر زیک این ۱۰ نکته رو واسه انتخاب بهترین گیاهان معطر پیشنهاد می کنه:

• نمک رو با گیاهان معطر جانشین کنین.گیاهان معطری مانند مرزنگوش، آویشن، رزماری، جعفری و سیر می تونن رایحه طبیعی غذاها رو بیرون بکشن.

• از سیر تازه استفاده کنین. سیر می تونه فشارخون و کلسترول رو پایین بیاره.

دکتر زیک میگه: "واسه به دست آوردن بیشترین حد منافع لازمه دست کم سه پر سیر متوسط تازه در روز استفاده کنین. سیر خشک یا سیری که مدتا مونده باشه، خواص خود رو از دست میده."

• رزماری بخورین. رزماری شامل مواد آنتی اکسیدانته که تصور میره حافظه رو بهتر کنه و شاید به پیشگیری از سرطان کمک کنه.

• با کمک ریحان، مرزنگوش و رزماری با سرماخوردگی مقابله کنین. اسانسای روغنی موجود در این گیاهان ممکنه بتونه در مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا به شما کمک کنه.

سرفه طولانی رو با آویشن درمان کنین. زیک میگه: "منافع بهداشتی آویشن استثنائی هستن. این گیاه به طور سنتی واسه درمان سرفه، حتی مشکی سرفه استفاده می شده."

• واسه کمر درد زردچوبه بخورین. محققان فهمیدن که ماده ای به نام کورکومین که در زردچوبه پیدا میشه، دارای خواص ضدالتهابیه. زردچوبه می تونه به تنهایی، و اضافه شده به ادویه کاری استفاده بشه.

• با کاری با سرطان بجنگین. هم اینکه معلوم شده که کورکومین باعث کوچیک شدن پولیپای روده بزرگ پیش -سرطانی می شه.

• از "ادویه گرم" واسه کاهش فشارخون استفاده کنین. ادویه گرم مانند زنجبیل،جوز بویا، دارچین،فلفل شیرین،فلفل مشکی و فلفل قرمز باعث حرکت خون از قسمتای مرکزی بدن به پوست می شن. به گفته دکتر زیک این وضعیت باعث می شه خون به صورتی یکنواخت تر در سراسر بدن پخش شه و ممکنه فشارخون بالا رو هم کم کنه.

• واسه آرامش معده زنجبیل بخورین. موادی به نام جینجرولا که در زنجبیل وجود دارن می تونن به کنترل تهوع کمک کنن.

• شکر رو با ادویه جانشین کنین. ادویه جاتی مانند دارچین و جوز بویا رو به جای شکر واسه شیرین کردن تنقلات استفاده کنین.

پاسخی بگذارید

بستن منو